Vaš čamac ima boginje
06.03.2014.

Upravo ste završili izvlačenje Vašeg broda i odložili ga u zimsko skladište. Korito ste oprali vodom pod pritiskom, oprali palube i spremili ga za zimski san. Još samo jednom da ga obiđete da vidite da je sve na svom mestu, zagledate njegove duge linije i glatko korito i tada uviđate da Vaš čamac ima boginje.  Nebrinite se to nisu zaprvo boginje, to su plikovi, kako i kod mnogih dečijih bolesti oni su izlečivi. Ali je potrebno prvo da razumete šta izaziva te plikove i šta preduzeti povodom istih.

Kada se voda apsorbuje kroz Gelcoat (završni premaz-farba na fiberglas plovilima)  i prodre u fiberglas, ona se tu zadržava i lista fiberglas što izaziva plikove. To je ono što vidite na koritu u vidu plikova. Ovaj fenomen obično počinje da se dešava od pete do desete godine od godine proizvodnje plovila, mada se može desiti i ranije. Dešava se kada plovilo provede duge vremenske periode u vodi i dešava se češće u slatkoj vodi.

Kada se plikovi pojave nije uvek vreme za paniku. Ukoliko imate dobru antialgin farbu na koritu i vidite samo nekoliko plikova ali bez pukotina u gelcoat-u ne trebate se brinuti. Međutim ukoliko se broj i veličina plikova povećava i počnete da nalazite pukotine u samom Gelcoat-u, vreme je da se prduzme nešto i reši problem.

Prvi korak je da se ukloni anti-algin boja i dođe do samog plika. Sledeći korak je da se otvori plik i da iz njega izvuče višak vode. Možete naići na delove gde ne vidite plik ali vidite vodu, kao da plače, iz Gelcoat-a. Uzmite manji nož i otvorite plikove i ostružite sve plikove i delove koji plaču sve do tvrdog i zdravog dela fiberglasa. Kada budete otvorili plikove bićete nagrađeni veoma prepoznadljivom aromom koja je nastala od pokvarenih ostataka (zapamtite da voda može prodreti i sa unutrašnje strane, pobrinite se da je sve suvo i iznutra). Kada su svi plikovi izravnati sa zdravom površinom i celokupni napadnuti deo izložen, ostaviti da se osuši što je moguće duže. To može potrajati mesec, dva pa čak i duže. Starija plovila, plovila na hladnom, otvorenom, vlažnom vazduhu se duže suše od novih plovila i onih koji su u zatvorenom, suvom i toplom vazduhu. 

Dobra tehnika da se ispita vlažnost korita je da se zalepi čista plastična folija veličine otprilike 30kvcm  preko čiste površine korita. Pobrinite se da su sve ivice  dobro zalepljene za trup. Nakon 24 sata proverite da vidite ima li kondenzacije ispod plastične folije. Ukoliko ima kondenzacije potrebno je još vremena da se suši a ako nema možete nastaviti sa radovima. Različitim ventilacijama i  kaloriiferima možete ubrzati proces sušenja ali budite veoma oprezni i uz obavezan nadzor.

Postiji dosta dostupnih proizvoda za popravku plikova na koritu. Ukoliko planirate da ovaj posao obavite sami, raspitajte se ko je već imao ovaj problem i koji vam proizvod može preporučiti. Veoma je važno da se pridržavate uputsva proizvoda pažljivo. Kada su svi plikovi i napadnuti delovi izloženi i osušeni, popunite ih sa epoxy ili odgovarajućim materijalom koji ste odabrali. Kada se i ovo osuši dobro ošmirglajte površinu da nema reljefnih razlika i spremite je za prefarbavanje anti-algin bojom.  

Kako možete da sprečite nastajanje plikova? Caka je u tome da vam korito bude što je moguće više vodootporno. Neki brodari preporučiju da se celokuno korito premaže slojem dobrog epoxy premaza. Vama može oduzeti dosta vremena i poprilično košta ali smanjuje mogućnost da vaš ljubimac dobije boginje.

Plikovi su jedan od čestih razloga zašto potencijalni kupci plovila odustaju ili pak daju značajno niže ponude od tražene cene. Popravkom plikova kada se pojave ili preduzimanjem koraka da se spreči izbijanje istih može povećati prodajnu cenu vašeg čamca. 

Prethodne vesti
Kako se rešiti konopca zapetljanog oko propele...
05.07.2016.
Sigurno Vam se tokom plovidbe dogodilo da se konopac, najlon za pecanje ili velika plastična kesa upetljaju oko propelera vanbrodskog motora. U toj situaciji po...
Saznaj više
Razumevanje koraka (PITCH) propelera
31.03.2016.
Kada dođe vreme da kupite novi propeler, rečnik i korak propelera su najbitnije stavke. Kako bi mogli da da napravite pravilan i odgovarajući izbor potrebno je ...
Saznaj više
Problemi koji mogu da izazovu prestanak rada m...
08.09.2015.
PUCKETANJE I GUBITAK SNAGEČini Vam se da Vaš čamac nekako gubi snagu (prvi razlog za prestanak rada motora može da bude - nedostatak ulja). Najverovatnije i...
Saznaj više
Priprema za predstojeću sezonu na vodi
30.03.2015.
Dok se sunce probija kroz oblake i zima popušta .... to je siguran znak da je pravo vreme da počnete sa pripremama za novu sezonu. Evo i nekoliko saveta da ...
Saznaj više
Zastave za ronioce
17.02.2015.
Pravougaona crvena zastava sa belom dijagonalnom linijom je neophodna u državnim vodama.ALFA ZASTAVAPlavo-bela Internacionalni Kod Zastava A ( ili ALFA ZASTAV...
Saznaj više
Povećajte uspeh u ribolovu "Lowrance ELITE-4x ...
27.01.2015.
- Lowrance ELITE-4x CHIRP je potpuno nov i lagan za korišćenje! 4.3-inčni lovac na ribe kombinuje CHIRP Sonar sa DownScan Imaging tehnologijom i super svetli...
Saznaj više
Vaavud – Sleipnir, merač vetra za pametne tele...
21.01.2015.
Vaavud – Sleipnir- Vaavud merač vetra pretvara vaš smartfon u high-tech meteorološku stanicu.- Sa Vaavud Sleipnir meračem vetra možete dprecizno da očitavate ...
Saznaj više
Vaavud – Mjolnir, merač vetra za pametne telef...
19.01.2015.
Vaavud – Mjolnir - Vaavud merač vetra pretvara vaš smartfon u high-tech meteorološku stanicu. Daje tačno očitavanje vjetra, na brzinama vetra od 2 - 20 m/s (d...
Saznaj više