- »
- PREPORUKA KAPETANA »
- KORISNI SAVETI »
- Problemi koji mogu da izazovu prestanak rada motora
Problemi koji mogu da izazovu prestanak rada motora
08.09.2015.
PUCKETANJE I GUBITAK SNAGEČini Vam se da Vaš čamac nekako gubi snagu (prvi razlog za prestanak rada motora može da bude - nedostatak ulja). Najverovatnije imate problem sa filterom ili možda sa zaprljanim svećicama.
Rešenje: Ukoliko imate rezervni filter - zamenite ga. Ako ga ipak nemate, uvek možete da uklonite i očistite filter od neželjenih fragmenata i od ulja, i da uklonite vodu ukoliko je ima. Nakon toga, trebalo bi da izluftirate motorni prostor temeljno pre nego što pokrenete motor. Ukoliko to ne uradite, začepljen filter će izgledati kao manji problem.
Prevencija: Postoji mogućnost da ste kupili loše ulje, ipak, veća je verovatnoća da je gorivo loše dok stoji u Vašem čamcu. Ako ostavite tank sa gorivom skoro prazan na duže vreme to može da prouzrokuje kondenzaciju i automatski VODU u gorivu. Ukoliko ostavljate čamac na duže vreme, napunite ga gorivom, kao i za period duži od tri meseca, trebalo bi da uzmete u obzir i stabilizator goriva. Ukoliko je to slučaj, potrudite se da vozite čamac dovoljno dugo kako bi do motora stiglo čisto gorivo.
Stariji tankovi za gorivo mogu da imaju određene fragmente (otpatke) na dnu, koji mogu da se zglave kako se nivo ulja u filteru smanjuje. Najbolje rešenje može da bude povećanje filtracije. Uzimajući u obzir veći filter za ulje. I nikako ne smemo zaboraviti rezervne elemente.
Ukoliko nije u pitanju gorivo, vrlo verovatno su svećice. Ovo je uobičajen problem kod starijih vanbrodskih motora, što možete da izbegnete brzom i lakom proverom motora pre polaska. Nosite sa sobom rezervne delove kao i alat kojim ćete to sve moći da uradite.
PUKAO JE KAIŠ
Verovatno nećete čuti zvuk kada pukne kaiš na motoru zbog buke koju sam motor proizvodi, ali ćete znati da nešto nije u redu kada se upali indikator za pregrejavanje, ili će voltmetar da pokaže da alternator ne puni struju. Pucanje kaiša je scenario koji je svojstven brodskim motorima, koji može da Vas zaustavi kada ste u žurbi. Kada se desi da pukne kaiš, ono što sledi je da ostajete i bez alternatora kao i bez pumpe za vodu.
Rešenje: Postoje mnoga rešenja kako i šta sve možete da upotrebite da PRIVREMENO rešite problem (koristite najlon za pecanje, donji veš i tome slično). To može da pomogne, ali zar nije jednostavnije da imate uvek rezervni kaiš u čamcu, zajedno sa alatom da možete da ga zamenite?
Prevencija: Proverite, zategnite i naprskajte kaiš. Takođe bi trebalo da proverite u kakvom je stanju remenica kao i kontaktna površina. Ponekada, korozija može da izazove i napravi grubu površinu na remenici koja će "pojesti" potpuno novi kaiš u kratkom vremenskom periodu.
Imajte na čamcu: neophodan alat, koji podrazumeva sav alat kako za ovo tako i za elementarne opravke.
MOTOR SE PREGREJAVA
Kazaljka za temperaturu se podiže. Ovo skoro uvek znači da je nivo vode za hlađenje ispod neophodnog. Vanbrodski, kao i većina brodskim (manjih motora) nemaju hladnjak kao što postoji u kolima, i umesto hladnjaka koriste raspoloživu vodu po kojoj plovite (slatku ili slanu). Ukoliko prestane cirkulacija te vode kroz blok motora, motor će se pregrejati što može da prouzrokuje prestanak rada motora sa katastrofalnim posledicama.
Rešenje: pronađite razlog. U većini slučajeva, problem nastaje i pravi opstrukciju prilikom usisavanja vode kada se desi da motor zahvati travu, blato ili plastičnu kesu. Proverite usisnik i očistite.
Slaba šelna na crevu ili razdvojeno ili puknuto crevo može da uspori cirkulaciju vode kroz motor, može da se desi i da ukoliko je puklo crevo počne da prska po unutrašnjosti motora i da pravi vlagu koja će vremenom oštetiti motor.
Prevencija: redovno servisirajte i menjajte impeler. Takođe proverite u kakvom su stanju creva. Opiljci od metalnih kućišta creva mogu da izazovu, kod dobrog impelera, gubitak snage za pumpanje.
Uverite se sami ili neka Vaš mehaničar proveri da li ima korozije ili bilo kakvo začepljenje u izduvnom sistemu. Ako je moguće češće proveravajte podizače auspuha i prateće komponente koje treba otvoriti i pregledati.
Motori sa zatvorenim sistemom hlađenja imaju problem unutrašnjeg začepljenja kod izmenjivača toplote. Posle provere tečnosti u hladnjaku (koji treba da je uvek pun), periodična provera je ključ dugotrajnosti.
Neophodno je da imate na čamcu meku žicu ili šipku da biste mogli da izvadite začepljenja iz izduvnog sistema.
MOTOR NEĆE DA UPALI
Svima nama koji smo pokušali da startujemo motor je dobro poznata frustracija da nema nikakvog zvuka posle okretanja ključa. Pa opet, to je najverovatnije elektrika u pitanju - istrošen ili prazan akumulator, ili prekid negde u sistemu za paljenje.
Rešenje: proverite glavnu sklopku. Uverite se da je ručica za gas u NEUTRAL poziciji. Posebno obratite pažnju na na starter prekidač (RUN-OFF). Ponekada se desi da isti prekidač postane labav u svom kućištu, dozvoljavajući da se ceo mehanizam prekidača okreće sa ključem. Rešenje ovog problema može da bude toliko jednostavno da je dovoljno da zavirite iza kontrolne table i zategnete nekoliko šrafova. Ukoliko motor napravi napor ( počne da stenje ) ali neće da upali, moguće je da akumulator nema dovoljan napon, takođe može da bude i da su se konektori olabavili.
Prevencija: ponovićemo - preispitajte sve, očistite i ako je neophodno zamenite elektriku periodično. Ukoliko Vaša posada troši akumulator na uobičajeni način - slušajući muziku dok ste na sidru, uzmite u obzir da instalirate i drugi akumulator ili možda neki od merača koji će u svakom momentu pokazivati stanje količine struje i sačuvati je dovoljno u akumulatoru za startovanje.
Nosite na čamac: neophodne ključeve, gedore, šrafcigere.
JEDNOSTAVNO JE CRK'O
Ukoliko imate sreće, neko je samo spustio (isključio) prekidač za struju. A možda ste samo ostali bez goriva. Ako se ispostavi da nije ni jedno od ova dva, verovatno imate neki problem sa elektrikom. Moguće je da je pregoreo osigurač ili je prekidač crkao, možda konektori nisu dovoljno čvrsti ili je u pitanju korozija.
Rešenje: počnite od jednostavnih stvari. Svaki čamac koji ima prekidač za struju i sigurnosni kanap, treba proveriti da se ključ na sigurnosnom kanapu nije olabavio. Ponekada, deluje kao da je sve na svom mestu, ipak, ključ se pomerio ili skliznuo dovoljno da je aktivirao prekidač.
Prekidači za paljenje takođe mogu da naprave prekid u konekciji, što se može uvideti prilikom samog čina startovanja motora, valja proveriti jednu tako malu stvar pre nego što počnete da pravite premetačinu na samom motoru.
Nego, da se mi vratimo na posao, tamo gde su smeštene velike i veliki broj žica, korozija je najverovatnije Vaš uzročnik problema. Čak i nautičari koji konstantno proveravaju i održavaju akumulatore ponekada zaborave da postoji i drugi kraj za sve te žice koje takođe zahtevaju s vremena na vreme čišćenje.
Ukoliko utvrdite da je problem ipak kompleksniji - kao što je čip za paljenje kod EFI motora, biće potrebno da se uhvatite za mobilni telefon.
Prevencija: naučite što više varijacija komponenti sistema za paljenje, i periodično ih proveravajte, čistite i mažite ih zaštitom od korozije.
Nosite na čamac: metalnu četku da biste mogli da očistite sve terminale i koroziju.
IPAK SU VIBRACIJE
Što brže želite da vozite, vibracije su sve jače. Možda ćete primetiti i da se motor jače čuje a ipak da gubi snagu.
Rešenje: pretpostavka je da nešto nije u redu sa propelerima. Na neki način oštećeno pero propelera (udubljenje, odlomilo se parče ....) može da prouzrokuje disbalans i vibracije, kanap za vuču ili možda najlon za pecanje mogu da budu od pomoći za prvo vreme, direktan udarac u predmet može da polomi ili iskrivi pero propelera dovoljno da učini propeler neefektivnim.
Ponekad, naizgled dobar propeler može da ima i distorziju (da bude iskrivljen) koja se ne vidi a koja može da bude uzrok kavitacije i vibracija. Kako biste zamenili propeler ili propelere, što nije uvek moguće ili preporučljivo kada je čamac u vodi, najbolja opcija je da usporite i da se koncentrišete da što pre dođete do obale.
Ukoliko se kanap - posebno onaj koji je od jedne niti - našao i umotao u propeler, biće potrebno da podignete nogu motora i da na taj način očistite propeler. Većina vanbrodskih motora može da podnese do određene mere jednonitni kanap, međutim ako je problem veći tj. ako primetite pad performansi, ne bi trebalo da ignorišete problem, jer takav problem može da dovede do trajnog oštećenja.
Kod vanbrodskih motora, gumeni izolator unutar propelera može da prokliza i otpadne, proizvodeći gubitak snage. Opet, možda ćete morati da se uhvatite za mobilni telefon.
Prevencija: uzmite u obzir da nosite sa sobom rezervni propeler, zajedno sa neophodnim alatom za zamenu. Vežbajte zamenu propelera, da ako se desi da to morate da uradite, ne naiđete na bilo kakvo iznenađenje.
Nosite na čamac: rukavice koje će Vam obezbediti ruke od propelera i odgovarajući ključ za propeler koji koristite.
PRENOS NEMA REAKCIJU NA MENJAČ
Odbili ste se od doka i aktivirali ručicu menjača. Čamac nema ujednačenu brzinu. Menjač (ručica gasa) nema nikakvu reakciju na prenos.
Rešenje: ukoliko imate e-link elektronske kontrole, moguće je da je u pitanju osigurač. Ipak, s obzirom da 90 posto malih čamaca još uvek koriste mehaničke kablove za prenos, vrlo verovatno je u pitanju zaglavljen ili pokidan kabl tj. sajla. Počnite od ručice gasa, uverite se da se nije samo otkačila sajla. Ako je korozija izazvala da sajla zapeče i zaglavi se, pokušajte da je oslobodite, ili ako baš morate ubacite u brzinu ručno ali bez ikakvih trikova ili ludorija prilikom parkiranja. Ukoliko se ispostavi da je problem na prenosu i da nije do sajle, postoji mogućnost da ne možete ništa da uradite dok je čamac u vodi.
Prevencija: glavni uzročnik problema u prenosu je nedostatak menjačkog ulja, tako da je najbolje da proveravate nivo ulja i redovno dopunjujete ili menjate ako je tako propisano. Održavajte "prenos" redovno i periodično servisirajte sajle.
Nosite na čamac: rezervnu litru menjačkog ulja i sajle.
NIVO VODE U ČAMCU RASTE
Moguće je da ćete primetiti da kaljužna pumpa radi non stop. A možda će Vam izgledati da je čamac otežao jer je počeo da prima vodu, kao i da je niži 3 cm od prethodne vodene linije.
Rešenje: s pretpostavkom da ste se setili da uključite kaljužnu pumpu, i da niste udarili u ledenu stenu, najverovatnije je da je puklo crevo ili na sistemu za hlađenje ili na auspuhu. Ukoliko isključite motor to bi trebalo da zaustavi sva curenja vezana za hlađenje motora, jer većina graditelja postavlja neku vrstu ventila ili "sea cock" (ispust) odmah do usisnika za vodu.
Svi oni koji nose rezervna creva i šelne vrlo lako i brzo mogu da zamene napukla ili oštećena creva. Ukoliko se niste unapred pripremili, imate mogućnost da skratite napuklo crevo ili da ga za prvo vreme obložite izolir trakom dok ne stignete do obale i uradite kompletnu zamenu. Ali, ako se crevo u vanbrodskom motoru otkačilo ili razdvojilo, to Vas neće potopiti ali može da izazove problem na motoru i postoji velika verovatnoća da će motor da stane.
Preventiva: periodično vršite inspekciju i zamenu sumnjivih ili starih creva kao i svih šelni.
Nosite na čamac: rezervne šelne za creva, skalper ili narezani nož kako biste mogli da odvojite krajeve creva, kao i izolir traku (koja je otporna na zagrevanje).
TRIM SE ZAGLAVIO
Nalazite se na rampi a vanbrodski motor neće da se podigne, tako da ne možete da postavite čamac na prikolicu i pripremite se za put.
Rešenje: s pretpostavkom da nije loš osigurač, u pitanju je mehanički ili hidraulični problem. Jednostavno rešenje je da motor podignete ručno. Kako biste uradili to, potrebno je da znate gde je otpusni ventil za trim, koji je obično mali šraf blizu baze vanbrodskog motora. Otvaranjem ovog ventila ćete popustiti pritisak u hidrauličnom krugu i na taj način ćete moći da podignete motor rukom.
Prevencija: održavajte adekvatan nivo tečnosti u tanku za hidraulično ulje i periodično proveravajte da li ima mesta gde je napuklo crevo ili se možda pojavila voda u rezervoaru - tanku za hidraulično ulje.
Nosite na čamac: velike šrafcigere, torex ključeve, inbuse kako biste bili u mogućnosti da otovorite ventile.
Prethodne vesti
Kako se rešiti konopca zapetljanog oko propele...
05.07.2016.
Sigurno Vam se tokom plovidbe dogodilo da se konopac, najlon za pecanje ili velika plastična kesa upetljaju oko propelera vanbrodskog motora. U toj situaciji po...
Saznaj više
Razumevanje koraka (PITCH) propelera
31.03.2016.
Kada dođe vreme da kupite novi propeler, rečnik i korak propelera su najbitnije stavke. Kako bi mogli da da napravite pravilan i odgovarajući izbor potrebno je ...
Saznaj više
Priprema za predstojeću sezonu na vodi
30.03.2015.
Dok se sunce probija kroz oblake i
zima popušta .... to je siguran znak da je pravo vreme da počnete sa
pripremama za novu sezonu. Evo i nekoliko saveta da ...
Saznaj više
Zastave za ronioce
17.02.2015.
Pravougaona crvena zastava sa belom dijagonalnom linijom je neophodna u državnim vodama.ALFA ZASTAVAPlavo-bela
Internacionalni Kod Zastava A ( ili ALFA ZASTAV...
Saznaj više
Povećajte uspeh u ribolovu "Lowrance ELITE-4x ...
27.01.2015.
- Lowrance ELITE-4x CHIRP je potpuno nov i lagan za korišćenje!
4.3-inčni lovac na ribe kombinuje CHIRP Sonar sa DownScan Imaging
tehnologijom i super svetli...
Saznaj više
Vaavud – Sleipnir, merač vetra za pametne tele...
21.01.2015.
Vaavud – Sleipnir- Vaavud merač vetra pretvara vaš smartfon u high-tech meteorološku stanicu.- Sa
Vaavud Sleipnir meračem vetra možete dprecizno da očitavate ...
Saznaj više
Vaavud – Mjolnir, merač vetra za pametne telef...
19.01.2015.
Vaavud – Mjolnir
- Vaavud merač vetra pretvara vaš smartfon u high-tech meteorološku stanicu. Daje tačno očitavanje vjetra, na brzinama vetra od 2 - 20 m/s (d...
Saznaj više
Riblji restoran Šaran, Kej oslobođenja 53 - Ze...
12.01.2015.
Restoran "Šaran" duša Zemuna i moderan salaški duh Zemuna.
Pre više od jednog veka salaš Vicentije Vukotic je u prizemlju svoje
kuće otvorio kafanu, koja j...
Saznaj više