KONZERVACIJA PLOVILA
18.11.2015.

Konzervacija plovila na kraju sezone je „nužno zlo“ za sve vlasnike plovila na ovim prostorima. Međutim dobro urađena konzervacija je prvi korak u pripremi plovila za narednu nautičku sezonu, a pored redovnog servisa na plovilu spada u najvažniji deo održavanja plovila. Što bolje i temeljnije uradite konzervaciju na vašem plovilu, to će vam naredna nautička sezona biti prijatnija i bez stresa.


Ukoliko niste u mogućnosti da ovaj posao poverite nekom od profesionalaca, u ovom tekstu ćemo pokušati da vam približimo sam proces konzervacije i kako da je uradite u sopstvenoj režiji. U suštini sam konzervacija mije preterano komplikovana, samo je potrebno biti pažljiv i odvojiti jedan dan (jedno po podne) kako bi ste obavili kompletan proces. Od alata vam je potreban standardan ručni alat koji sigurno imate u svom koferu sa alatom. Od delova i materijala koji će vam biti potrebni nabrajamo sledeće: Stabilizator goriva, mobilni rezervoar za gorivo, TC-W3 ulje za dvotaktne motore, ulje u spreju „fogging oil, nov filter za ulje, ulje za motor, ulje za nogu, nov filter za gorivo, posuda u koju ćete sakupiti staro ulje iz motora i noge, krpe, „slušalice“ kako bi te motoru obezbedili vodu za hlađenje i dovoljno dugačko crevo za vodu. Dobro je imati i kod sebe i tehničko uputstvo jer u njemu imate detaljno opisane radnje osnovnog servisa i konzervacije motora.

U suštini konzervacija počinje već sa izvlačenjem plovla iz vode. Najbolje je da stabilizator goriva sipate u dovoljnoj količini u rezervoar pre nego što pokrenete plovilo i krenete sa izvlačenjem plovila. U zavisnosti od količine goriva u rezervoaru, stabilizatoru će biti potrebno 10 do 15 minuta da procirkuliše kroz kompletnu instalaciju za dovod goriva u motor. Najbolje bi bilo da tom priliko i napunite rezervoar do kraja, kako bi u samom tanku bilo što manje prostora za kondenzaciju i kako bi potapajuća pumpa za gorivo (ukoliko je takav sistem na vašem plovilu) bila uronjena u gorivo. Nikako je ne ostavljajte na suvm (prazan rezervoar) jer je velika verovatnoća da ćete prilikom prolećne dekonzervacije, morati da menjate i pumpu za gorivo, jer je tokom perioda mirovanja (zimovnik) zaribala i zablokirala.

Sada, kada je plovilo van vode može se pristupiti daljem postupku konzervacije plovila. Pričvrstite slušalice na pogonsku nogu i prikačite ih na vodu preko creva. Startujte motor. Ostavite ga da radi jer je ovo takođe bitnan momenat, jer ćete na ovaj način, čistom vodom isprati motor i sistem hlađenja motora odsvih nečistoća, kamenca itd. Dok motor radi, u mobilini rezervoar za gorivo napravite smešu za konzervaciju motora (ako to već niste ranije pripremili). Mešavinu treba napraviti po sistemu 50% benzin, 40% TC-W3 ulje za dvotaktne motore, 5% stabilizator goriva i 5% neki od preparata za čišćenje sistema za dovod goriva.

Kada ste završili sa pripremom mešavine za konzervaciju, ugasite motor, zakačite mobilni rezervoar sa pripremljenom mešavinom na sistem za napajanje gorivom (ukoliko je moguće, pre pumpe za gorivo) i startujte motor. Zbog velike količine ulja koje sagoreva u ovoj mešavini, motor će početi jako da dimi (ne brinite, tako treba). Pustite motor da radi oko 5 minuta na 1.000 ob/min – 1200 ob/min. Kada ste ovaj deo završen, pustite motor da se malo ohladi, a za to vreme možete pripremiti materijal i alat za servis na motoru. Preporuka je da se servis uradi u isto vreme kada radite i konzervaciju plovila, jer ćete na taj način proveriti da li slučajno ima nekih nedostataka na motoru i pogonskom sklopu (Z noga, čizma). Ispuštanjem ulja iz noge proveravate da li postoji emulzija ili je ulje čisto. Ako ima emulzije (pmešano ulje i voda) potrebno je ustanoviti kako je voda ušla u sklop i za to će vam najverovatnije biti potrebna pomoć nekog stručnijeg. Procedura zamene ulja u pogoskom sklopu je opisana u uputstvu za upotrebu. Takođe, zamenom ulja u motoru i fltera ulja i goriva, radite dodatnu kotrolu ispravnosti motora na plovilu. Način zamene ulja u motoru i filtera je takođe opisan u uputstvu za upotrebu i servisnom uputstvu. Kada je ovaj deo završen, potrebno je demontirati svećice sa motora, očistiti ili po potrebi zameniti, a kroz ležišta svećica naprskati cilindre motora sa uljem u spreju „fogging oil“. Na ovaj načn se na cilindrma stvara uljni film, koji će čuvati motor od unutrašnje korozije, a na proleće kada se bude radila dekonzervacija plovila sprečiće hladan start motora. Na kraju ostaje još da se isprazni sistem za hlađenje od zaostale vode, kako preko zime ne bi došlo do smrzavanja vode i havarije na motoru (pucanje bloka motora, pucanje glave motora i slično). Sa izduvnih grana skinite crevo za vodu i sipajte antifriz u sistem kroz crevo. Nakon toga odvrnite čepove koji se nalaze na bloku motora i pustite da sav antifriz izađe iz sistema za hlađenje. Čepove ostavite na neko sigurno mesto, pošto ćete ih vratiti na motor prilikom dekonzervacije motora, na proleće. Za kraj naprskajte kablove i konektore nekim od sprejeva tipa WD ili sličnim, kako bi sprečili prodor vlage (kondenzacija) i koroziju na konektorima.

Ovim je proces konzervacije motora završen i možete pređi na druge delove na plovilu, ako na primer vaše plovilo ima toalet, bojler, pumpe za vodu i slično, potrebno je izvršiti i njihovu konzervaciju kako ne bi došlo do smrzavanja zaostale vode u njihovim sistemima i trajnog oštećenja. Kozervacija ovih elemenata plovila se radi na način da kroz sve ove sisteme treba provući antifriz, slično kao i što ste radili sa motorom. Ovi procesi bi trebalo da budu pisani u tehničkim uputstvima koje imate uz plovilo. Na kraju detaljno operite kompletno plovilo, naročito podvodni deo očistite od algi, kako na bi došlo do pojave osmoze i oštećenja na koritu plovila. Enterijer plovila operite pustite da se osuši i prekrijte ciradom. Cirada mora da ima ventilacione otvore na sebi, kako bi omogućila slobodnu cirkulaciju vazduha i sprečila pojavu kondenzacije koja može da uzrokuje pojavu buđi i trajna oštećenja na enterijeru plovila. Na ovaj način ste vaše plovilo konzervirali, uradili servis motora, izvršili kompletnu kontrolu na svim elementima motora i ostalim sistemima na plovilu. Ukoliko je sve u redu i nema potrebe za bilo kakvim dodatnim servisnim intervencijama, plovilo je spremno za zimovnik. Akumulatore koje ste skinuli sa plovila najbolje je držati na nekom relativno toplom mestu i po potrebi dopunjavati, kako ne bi došlo do totalnog pražnjenja i eventualnog oštećenja na ćelijama akumulatora. Propelere koje ste demontirali sa plovila, prekontrolišite i očistite. Najbolje je da ih držite zajedno sa ostalim delovima koje ste demontirali prilikom dekonzervacije negde na plovilu, kako bi vam sve bilo najednom mestu kada na proleće započnete proces dekonzervacije. Ako je procedura konzervacije i servisa urađena temeljno i po uputstvu koje imate uz plovilo, gotovo ste apsolutno sigurni da se nikakvi problemi neće pojaviti i da će vam naredna nautička sezona biti ispunjena lepim provodom na vodi.

 






 

 

Prethodne vesti
CTC plovila - Novitet na tržištu
15.03.2018.
CTC plovila dolaze iz nadaleko poznate fabrike po kvalitetu, situiranoj u Poljskoj i ujedno najvecoj fabrici plovila u Evropi. CTC brend osiguraće uz odlican kv...
Saznaj više
Međunarodni sajam nautike u Dizeldorfu
03.02.2018.
Ove godine je održan  međunarodni sajam nautike u Dizeldorfu u periodu od 20-og do 28-og januara. I ove godine su potvrdili epitet najvećeg evropskog saj...
Saznaj više
Motor Boat & yachting nagrade za 2018.
23.11.2017.
Prestižni nautički magazin Motor Boat & yachting predstavio je nominacije za 2018-u godinu.Izbor najboljeg u moru konkurentnih modela je uvek težak posao, z...
Saznaj više
Merry Fisher 1095 - Užitak krstarenja
15.11.2017.
Poslednji produkt Jeanneau-a, Merry Fisher 1095 ugledaće svetlost dana na sajmu u Parizu, decembra ove godine.Pomenuti model se javio kao logično rešenje za r...
Saznaj više
Cap Camarat 9.0 WA - Inspirativan i u trendu
25.10.2017.
U Septembru je na sajmu u Kanu predstavljen novi Jeanneau Cap Camarat 9.0 WA, sportski gliser porodičnog duha koji je naslednik prethodnog modela sa kojim ...
Saznaj više
Revolucionaran Suzuki 350KS
26.06.2017.
350 konjskih snaga i 12,0:1 odnos kompresije Suzukijevi inženjeri su postigli 350 KS, dok su jos uvek dizajnirali kompaktan motor. Robustan motor od 4.4 l...
Saznaj više
Keizer 42 – Predivan, praktičan i pristupačan...
27.03.2017.
Keizer 42 predstavlja jedinstvenu kombinaciju ova tri elementa. Ne postoji još jedno plovilo iz ovog segmenta koje je na bolji način spojilo ove osobine.Novi pr...
Saznaj više
39. Međunarodni sajam nautike, lova i ribolova...
06.03.2017.
Iako „pomalo egzotičan, pomalo ekstravagantan“, Sajam nautike, lova i ribolova iz godine u godinu okuplja sve više izlagača, a ima i sve brojniju publiku. Sajam...
Saznaj više