Srećni praznici dragi nautičari!
Evo nekoliko saveta ili podsetnika da vaši čamci, gliseri, brodići bezbedno prezime do proleća.
Prvo se preispitajte da li ste obavili sve radnje neophodne za vaše plovilo u ovom periodu?
Iskoristite ovaj period, kada se ređe ili uopšte ne plovi, za blagovremenu nabavku potrebne opreme i delova kako biste spremni dočekali prve toplije dane.
Najbolje bi bilo da plovila sa brodskim motorom i otvorenim sistemom hlađenja izvučete iz vode i konzervirate motor. Uglavnom su to u pitanju plovila sa popularnim Z nogama tj. Volvo Penta, MerCruiser, OMC itd. motorima. Znamo da gore navedeni radovi iziskuju trošak novca i vremena ali apsolutno je pogrešno da se neko grejno telo ostavlja uključeno u motornom prostoru kako bi se uštedelo par desetina eura, jer to je požar koji samo čeka da se desi a pri tom se mogu ugroziti i druga plovila u toj marini/zimovniku.
Plovila koja nije neophodno konzervirati ne bi bilo loše da se u ovom period vežu u nekom od rukavaca i sklone sa tokova naših reka. Na žalost bili smo svedoci ne tako davno da naše reke mogu biti nepredvidive I nemilosrdne. Vodostaji variraju preko noći i nikad ne znamo šta nam voda može doneti.
Ukoliko neki od rukavaca nije opcija onda je naš savet da se plovilo obilazi sto je češće moguće. Nemojte ostavljati uključene potrošače na plovilu ili još bolje skinite kleme sa akumulatora a ostavite samo napajanje za kaljužne pume. Najčešći uzrok požara u ovom periodu je električna instalacija!
Ukoliko plovilo zimuje na prikolici na nekom otvorenom prostoru naš predlog je da se skinu točkovi sa prikolice jer može doći do značajne distorzije guma jer su dug vremenski period stajale na istom mestu pod velikim teretom, ako za tako nešto niste radi, preporuka je da jednom u dve nedelje po malo pomerite prikolicu.
Cerada je više nego potrebna ali ne bilo kakva, impregnirano platno je najbolja opcija jer odbija vodu a propušta vazduh ali je potrebno da ima pad i da nigde ne zadržava vodu. PVC cerada nije loša ali potrebno je često provetravati plovilo kako se unutar plovila ne bi pojavila kondenzacija i samim tim buđ. U oba slučaja sneg se mora uklanjati kako ne bi vršio pritisak i pocepao cerade.
Plovila bez cerada takođe redovno obilaziti i prazniti vodu iz korita.
Nije loše vanbrodski motor prekriti nekom ceradom ne samo da bi se zaštitio od zimskih vremenskih uslova već i od neželjenih pernatih gostiju koji često svojim kandžama i kljunovima izgrebu osetljive kape motora.
Posebno obratiti pažnju na obaveznu opremu i drvene površine jer one po ovim vremenskim uslovima mnogo brze propadaju (kanapi, bokobrani, deking itd.).