• »
  • VESTI »
  • NOVOSTI »
  • Brodari „krstili“ novobeogradske blokove
Brodari „krstili“ novobeogradske blokove
23.04.2014.
Do danas je uglavnom ostalo nepoznato ko je dao nazive nekim delovima Novog Beograda. Imena su dali inženjeri, koji su odredili „blokove“, kako su zvali oblasti u koje treba nasuti pesak.



Mnogi Novobeograđani i danas traže logiku po kojoj su raspoređeni nazivi blokova u kojima stanuju. Pa ipak, na pitanje kako su ove gradske celine dobile imena, ne treba pitati urbaniste i projektante, već, po svemu sudeći, nekadašnje eksperte brodarskog preduzeća „Ivan Milutinović“. Popularni PIM bio je gigant rečnog brodarstva iz zlatnog doba nekadašnje države.

Kako nam je objasnio dr Vladeta Čolić, penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta, nasipanje Novog Beograda rađeno je tako što su bageri izvlačili pesak sa dna Dunava, pored Velikog ratnog ostrva.

Zatim su ga transportovali ka levoj obali Save, gde je bio neophodan da bi bile zatrpane baruštine koje su do tada ružile ovu oblast, čineći je močvarnom i neprohodnom. Kada je cela površina na kojoj danas stoji novi grad bila pokrivena peskom, to je za arhitekte bilo isto što i belo platno za slikare. Izgradnja je mogla da počne.

Smeša peska i vode

- Pored Velikog ratnog ostrva postojao je veliki utovarni bager, koji je usisavao pesak sa dna reke i utovarivao ga u baržu - objašnjava dr Čolić.




- To je bila emulzija sastavljena od peska i vode, koja je transportovana do istovarnog bagera. On se, opet, pomerao po potrebi, kako bi nasipao deo po deo novobeogradske obale Save.

Naš sagovornik je od 1969. godine bio vodeći projektant PIM, da bi od 1974. godine počeo da radi na Saobraćajnom fakultetu.

- Kada sam se zaposlio u PIM, nasipanje je uveliko bilo u toku, a nastavljeno je i kada sam napustio ovo brodarsko preduzeće. Oblasti koje je trebalo nasuti tada smo zvali „kasete“ ili „blokovi“. U vreme kada sam počeo da radim, uveliko su bili dodeljeni brojevi kasetama, odnosno blokovima.

Profesor Čolić nam je dao originalnu mapu prema kojoj je vršeno nasipanje. Ta mapa, prema njegovim sećanjima potiče iz perioda oko 1975. godine. On se seća da su priobalni blokovi predstavljali lakši zadatak za stručnjake i radnike koji su sprovodili nasipanje, a da su oni udaljeniji od Save imali takozvane relejne stanice, koje su davale poseban potisak smeši vode i peska, da bi mogla da dopre i do najudaljenijih delova budućeg gradilišta.

- Posao se odvijao tako što su kasete bile oivičene, tako da je površina bila precizno određena, a zatim bismo pristupili njenom punjenju peskom i vodom. Mokar pesak se lakše transportuje i brže taloži, tako da je ovo tehnološki sasvim logičan proces. Kada kaseta ili blok budu popunjeni, pesak se nataloži, a voda otiče nazad u Savu kroz posebne, odvodne kanale. Na kraju je peščana podloga bila dodatno pritiskana valjkom, i tako je posao brodara bio okončan. Posle njih su nastupali urbanisti, projektanti i građevinari...


Obeležena peščara


Profesor Čolić se seća da je markiranje novobeogradskih blokova već bilo učinjeno u doba kada je nasipanje bilo prioritetan zadatak, pa je tako ostalo i do danas.

Blokovi koji su bili punjeni mokrim peskom nizani su tako što su manji brojevi bili kod priobalnih delova od kojih je nasipanje počelo, da bi oni, viši, bili obeleženi kasnije. Uostalom, tim ritmom se i gradio novi grad na levoj obali Save.

Tako ostaje uspomena da su današnje blokove Novog Beograda prvi „krstili“ - brodari.

Profesor Čolić se seća da je markiranje novobeogradskih blokova već bilo učinjeno u doba kada je nasipanje bilo prioritetan zadatak, pa je tako ostalo i do danas.

Blokovi koji su bili punjeni mokrim peskom nizani su tako što su manji brojevi bili kod priobalnih delova od kojih je nasipanje počelo, da bi oni, viši, bili obeleženi kasnije. Uostalom, tim ritmom se i gradio novi grad na levoj obali Save.

Tako ostaje uspomena da su današnje blokove Novog Beograda prvi „krstili“ - brodari.




BAGERSKI KARAVAN

Dva bagera koja su izvlačila pesak sa dna Dunava i kasnije ga istovarivala na levu obalu Save zvali su se „Mačva“ i „Zeta“. Oni su činili, kako objašnjava naš sagovornik, takozvani bagerski karavan, kada u istom tehnološkom postupku obavljaju jednu celinu. Prazne barže bi bile odgurane potiskivačem (specijalnim brodom) do utovarnog bagera, da bi je istovarni ponovo ispraznio.

- Do tada je postojao običaj da bageri isključivo nose imena reka - dodaje dr Čolić. - Eto, sa „Mačvom“ su počeli izuzeci.



preuzeto: novosti.rs
Prethodne vesti
CTC plovila - Novitet na tržištu
15.03.2018.
CTC plovila dolaze iz nadaleko poznate fabrike po kvalitetu, situiranoj u Poljskoj i ujedno najvecoj fabrici plovila u Evropi. CTC brend osiguraće uz odlican kv...
Saznaj više
Međunarodni sajam nautike u Dizeldorfu
03.02.2018.
Ove godine je održan  međunarodni sajam nautike u Dizeldorfu u periodu od 20-og do 28-og januara. I ove godine su potvrdili epitet najvećeg evropskog saj...
Saznaj više
Motor Boat & yachting nagrade za 2018.
23.11.2017.
Prestižni nautički magazin Motor Boat & yachting predstavio je nominacije za 2018-u godinu.Izbor najboljeg u moru konkurentnih modela je uvek težak posao, z...
Saznaj više
Merry Fisher 1095 - Užitak krstarenja
15.11.2017.
Poslednji produkt Jeanneau-a, Merry Fisher 1095 ugledaće svetlost dana na sajmu u Parizu, decembra ove godine.Pomenuti model se javio kao logično rešenje za r...
Saznaj više
Cap Camarat 9.0 WA - Inspirativan i u trendu
25.10.2017.
U Septembru je na sajmu u Kanu predstavljen novi Jeanneau Cap Camarat 9.0 WA, sportski gliser porodičnog duha koji je naslednik prethodnog modela sa kojim ...
Saznaj više
Revolucionaran Suzuki 350KS
26.06.2017.
350 konjskih snaga i 12,0:1 odnos kompresije Suzukijevi inženjeri su postigli 350 KS, dok su jos uvek dizajnirali kompaktan motor. Robustan motor od 4.4 l...
Saznaj više
Keizer 42 – Predivan, praktičan i pristupačan...
27.03.2017.
Keizer 42 predstavlja jedinstvenu kombinaciju ova tri elementa. Ne postoji još jedno plovilo iz ovog segmenta koje je na bolji način spojilo ove osobine.Novi pr...
Saznaj više
39. Međunarodni sajam nautike, lova i ribolova...
06.03.2017.
Iako „pomalo egzotičan, pomalo ekstravagantan“, Sajam nautike, lova i ribolova iz godine u godinu okuplja sve više izlagača, a ima i sve brojniju publiku. Sajam...
Saznaj više