STRAH OD ISTORIJSKIH POPLAVA
23.01.2017.



Opasnost od leda na rekama, pre svega na Dunavu, ne prestaje kada se probiju „čepovi“, a najveći problem mogao bi da se dogodi, ako se led „zaglavi“ i nagomila u krivinama i tako se se podigne nivo vode, koja može da se izlije i izazove katastrofalne poplave.

Istorija je već videla ovakve poplave, a u Mađarskoj se one pamte kao najgore, dok se voda te 1957. godine prelila i u Vojvodinu.

Stručnjak za odbranu od poplava Mirko Galonja koji podseća na ovakav scenario kaže da u ovom trenutku on nije realan, jer bi za tako nešto nivo vode na Dunavu morao da bude viši za šest metara.

On ističe da je najsigurnije kada je reka zaleđena i led stoji, i tada problema nema.

- Tu ne mislim na čamce i pontone, čiji vlasnici imaju probleme. Kada govorimo sa aspekta odbrane od poplava zaleđene reke nisu problem – kaže Galonja.

Galonja objašnjava da je nabolja varijanta da se led lomi i sprovodi dalje kako bi se otklonili svi rizici od prelivanja vode preko nasipa.

Prema njegovim rečima, do problema dolazi na visokom vodostaju, kada usled naglog otopljavanja led „krene“ i zaglavi se.

- Led može da „krene“ i mogu se stvoriti ledene barijere zbog kojih bi se voda naglo uzdigla, prelila nasipe i došlo bi do katastrofalnih poplava – objašnjava naš sagovornik i dodaje da se upravo to dogodilo 1957. godine u Mađarskoj, kada je bilo poplavljeno više od 50.000 hektara zemlje.

Međutim, takva situacije se, prema njegovim rečima dogodila u potpuno drugačijoj zimi, pošto su visoke temperature bile do januara.

- Izuzetno blaga zima, a reke su se zaledile tek u februaru, dok je do poplava došlo u martu – dodaje naš sagovornik.

Poplave slične onima u Mađarskoj mogle bi se dogoditi ako bude još jednog ledenog talasa u februaru, a onda naglo otopli.

Međutim, prognoza na sajtu Republičkog hidrometeorološkog zavoda do 15. februara pokazuje da će dnevne temperature biti daleko iznad nule.

Galonja objašnjava da je odluka da se mađarski ledolomci angažuju skroz na putu do Beograda upravo zbog mogućih ovakvih situacija značajna.

- To je odlično, ne bi bilo dobro da se radi samo u gornjem delu. Oni će ići Beograda odakle preuzima naš ledolomac „Greben“ – dodaje Galonja.

Led na Dunavu trenutno lome mađarski ledolomci, a kod Novog Sada stalno su u pripravnosti dva potistikivača usmeravaju sante.

Ova deonica problematična je, kako kažu u „Vodama Vojvodine“ zbog „krivina, uskog korita i mostova“. Do Novog Sada stigle su prve sante leda sa daljske krivine, gde je probijen čep koji je bio dug 15 kilometara. Na razbijanju leda još će se raditi na tom potezu, pošto je napravljen samo uzan prolaz.

 

Gde su kritične tačke?

Galonja kaže i da na Dunavu ima desetak tačaka na kojima led može da se zaglavi. Oni ističe da su ta mesta poznata svim nadležnima, a najproblematičnija su mesta kod Apatina, kod Čivutskog rukavca, Vemelja, Petraša i Hulova. Led se gomila i kod stubova novosadskih mostova, ali i da lje kod Sremskih Karlovaca i Surduka.

 

Odakle Mađarima ledolomci, i zašto ih mi nemamo?

Na pitanje kako to da Mađarska ima toliko ledolomaca, Galonja kaže da su reagovali upravo nakon katastrofalne 1957. godine.

- Tada nije bilo ledolomaca, protiv leda borila se vojska. Čak i ovde da Dunavu je radila vojska, minirala, bombardovala iz aviona i helikoptera, ali ništa od toga se nije pokazalo efikasnim – kaže Galonja.

Nakon toga Mađari su sagradili čak 16 ledolomaca, ali je i SFRJ kupila svoje koji su danas havarisani i nisu u upotrebi.

Izvor: Blic
Prethodne vesti
CTC plovila - Novitet na tržištu
15.03.2018.
CTC plovila dolaze iz nadaleko poznate fabrike po kvalitetu, situiranoj u Poljskoj i ujedno najvecoj fabrici plovila u Evropi. CTC brend osiguraće uz odlican kv...
Saznaj više
Međunarodni sajam nautike u Dizeldorfu
03.02.2018.
Ove godine je održan  međunarodni sajam nautike u Dizeldorfu u periodu od 20-og do 28-og januara. I ove godine su potvrdili epitet najvećeg evropskog saj...
Saznaj više
Motor Boat & yachting nagrade za 2018.
23.11.2017.
Prestižni nautički magazin Motor Boat & yachting predstavio je nominacije za 2018-u godinu.Izbor najboljeg u moru konkurentnih modela je uvek težak posao, z...
Saznaj više
Merry Fisher 1095 - Užitak krstarenja
15.11.2017.
Poslednji produkt Jeanneau-a, Merry Fisher 1095 ugledaće svetlost dana na sajmu u Parizu, decembra ove godine.Pomenuti model se javio kao logično rešenje za r...
Saznaj više
Cap Camarat 9.0 WA - Inspirativan i u trendu
25.10.2017.
U Septembru je na sajmu u Kanu predstavljen novi Jeanneau Cap Camarat 9.0 WA, sportski gliser porodičnog duha koji je naslednik prethodnog modela sa kojim ...
Saznaj više
Revolucionaran Suzuki 350KS
26.06.2017.
350 konjskih snaga i 12,0:1 odnos kompresije Suzukijevi inženjeri su postigli 350 KS, dok su jos uvek dizajnirali kompaktan motor. Robustan motor od 4.4 l...
Saznaj više
Keizer 42 – Predivan, praktičan i pristupačan...
27.03.2017.
Keizer 42 predstavlja jedinstvenu kombinaciju ova tri elementa. Ne postoji još jedno plovilo iz ovog segmenta koje je na bolji način spojilo ove osobine.Novi pr...
Saznaj više
39. Međunarodni sajam nautike, lova i ribolova...
06.03.2017.
Iako „pomalo egzotičan, pomalo ekstravagantan“, Sajam nautike, lova i ribolova iz godine u godinu okuplja sve više izlagača, a ima i sve brojniju publiku. Sajam...
Saznaj više